Indiako egungo biztanleria ezagutu nahi duzu? Internet da zure apusturik onena. Ilargiaren faseak freskagarri bat behar al duzu? Aurrera, irakurri istorio bat sarean (edo bi edo hiru). Baina benetan zerbait ikasi behar baduzu, seguruenik hobeto egongo zara inprimatzearekin. Edo, behintzat, hori iradokitzen dute orain ikerketa askok.

Ikerketa askok frogatu dute jendeak pantailan irakurtzen duenean ez duela ulertzen irakurritakoa inprimatuta irakurtzen dutenean bezain ondo. Are okerrago, asko ez dira konturatzen ez dutela lortzen. Esaterako, Espainia eta Israelgo ikertzaileek irakurketa digitala eta inprimatua alderatzen dituzten 54 ikerlan aztertu zituzten. 2018ko ikerketak 171.000 irakurle baino gehiago hartu zituen parte. Ulermena, oro har, hobea izan zen jendeak testu digitalak baino inprimatuak irakurtzen zituenean. Ikertzaileek Educational Research Review atalean partekatu dituzte emaitzak.

Patricia Alexander College Parkeko Maryland-eko Unibertsitateko psikologoa da. Nola ikasten dugun aztertzen du. Bere ikerketaren zati handi bat inprimatutako eta pantailako irakurketaren arteko desberdintasunetan sakondu da. Alexanderk dio ikasleek askotan sarean irakurtzen gehiago ikasten dutela uste dutela. Proba eginda, baina, egia esan, inprimatuta irakurtzean baino gutxiago ikasi zuten.

Galdera hauxe da: Zergatik?

Irakurtzea irakurtzea da, ezta? Ez zehazki. Maryanne Wolfek Kaliforniako Unibertsitatean lan egiten du, Los Angelesen. Neurozientzialari hau aditua dainprimatu liburua, paperean oharrak har ditzakezu. Inprimatua bada edo liburuaren jabea bazara, zuzenean idatzi dezakezu orrialdean. Hau egin dezakezu zure telefonoan edo tabletan irakurtzen ari zarenean ere. Besterik gabe, eduki koaderno bat irakurtzen duzun bitartean. Aplikazio askok dokumentu digital batean ohar birtualak egiteko aukera ematen dute, Luhtalak adierazi duenez. Batzuek itsaskor birtualak gehitzeko aukera ematen dute. Batzuekin marjinetan idatzi eta orrialde birtualen ertzak behera egin ditzakezu.

Gauza gehienak bezala, pantailan irakurtzean lortzen duzuna bertan jartzen duzunaren araberakoa da. Ez duzu inprimatu edo digitalaren artean aukeraketarik egin behar. Alexander-k adierazi du inprimatzeari dagokionez, digitalari dagokionez, bata ez dela bestea baino hobea. Biek dute euren lekua. Baina desberdinak dira. Beraz, kontuan izan ondo ikasteko, haiekin harremanak izateko modua ere desberdina izan behar dela.

garunak nola irakurtzen duen. Irakurtzea ez da naturala, azaldu du. Gure ingurukoei entzunez hitz egiten ikasten dugu. Nahiko automatikoa da. Baina irakurtzen ikasteak benetako lana eskatzen du. Wolfek adierazten du garunak ez duelako zelula-sare berezirik irakurtzeko soilik.

Testua ulertzeko, garunak beste gauza batzuetarako eboluzionatutako sareak hartzen ditu maileguan. Adibidez, aurpegiak ezagutzeko eboluzionatu duen zatia letrak ezagutzeko ekintzara deitzen da. Hau tresna bat erabilera berri batzuetarako egokitzeko moduaren antzekoa da. Adibidez, arropa esekigailua oso egokia da zure arropa armairuan sartzeko. Baina ahabi bat hozkailuaren azpian biribiltzen bada, baliteke zintzilikarioa zuzentzea eta hozkailuaren azpira iristeko eta fruta ateratzeko erabiltzea. Gauza baterako egindako tresna bat hartu duzu eta zerbait berrirako egokitu duzu. Hori da garunak irakurtzen duzunean egiten duena.

Oso da garuna hain malgua izatea. Hainbeste gauza berri egiten ikas dezakegun arrazoi bat da. Baina malgutasun hori arazo bat izan daiteke testu mota desberdinak irakurtzeko orduan. Sarean irakurtzen dugunean, garunak zelulen arteko lotura multzo ezberdina sortzen du inprimatuta irakurtzeko erabiltzen dituenetatik. Funtsean, tresna bera egokitzen du berriro zeregin berrirako. Hau da, zintzilikarioa hartu eta ahabi bat lortzeko zuzendu beharrean, kako batean bihurrituz hustubidea askatzeko. Jatorrizko tresna bera, bi osoforma desberdinak.

Ondorioz, baliteke burmuina gainbehera moduan pasatzea pantaila batean irakurtzen ari zarenean. Baliteke irakurketa sakoneko modura aldatzea inprimatzera jotzen duzunean.

Jendeak azkarrago irakurtzen du pantailetan. Hori ondo dago testuak eta sare sozialetako mezuak egiaztatzeko. Baina pantaila txikiak direnean, artikulu edo liburu luze bat irakurtzeko beharrezkoa den korritze gehigarriak irakurtzen ari zarena gordetzea zailagoa izan daiteke, datuek erakusten dute orain. martin-dm/E+/Getty Images Plus

Hau ez da gailuaren araberakoa soilik. Testuari buruz suposatzen duzunaren araberakoa da ere. Naomi Baronek zure mentalitatea deitzen dio horri. Baron hizkuntza eta irakurketa ikasten dituen zientzialaria da. Washington, DC-ko American University-n egiten du lan Baron How We Read Now -ren egilea da, irakurketa eta ikaskuntza digitalari buruzko liburu berri bat. Pentsamoldeak funtzionatzen duen modu bat irakurketa zein erraza edo zaila izango den aurreikustea dela dio. Erraza izango dela uste badugu, agian ez dugu ahalegin handirik egingo.

Pantailan irakurtzen dugunaren zati handi bat testu-mezuak eta sare sozialetako mezuak izan ohi dira. Normalean erraz ulertzen dira. Beraz, "jendeak pantailan irakurtzen duenean, azkarrago irakurtzen du", dio Maryland-eko Unibertsitateko Alexander-k. "Haien begiek orri eta hitzak azkarrago arakatzen dituzte paper batean irakurtzen ari balira baino."

Baina azkar irakurtzen denean, agian ez ditugu ideia guztiak ere xurgatzen. Gaingabetze azkar hori irakurketarekin lotutako ohitura bihur daitekeela diopantailan. Imajinatu telefonoa pizten duzula eskolarako lan bat irakurtzeko. Zure garunak TikTok-eko argitalpenen bidez azkar arakatzeko erabiltzen dituen sareak piztu ditzake. Hori ez da lagungarria liburu klasiko horretako gaiak ulertzen saiatzen bazara, To Kill a Mockingbird . Taula periodikoko proba bat prestatzen ari bazara ere ez zaitu urrun iritsiko.

Non nengoen?

Abiadura ez da pantailetan irakurtzeko arazo bakarra. Scrolling ere badago. Inprimatutako orrialde bat edo liburu oso bat irakurtzean, non zauden jakin ohi duzu. Ez bakarrik orrialde jakin batean zauden tokian, baizik eta zein orrialdetan, agian askoren artean. Esate baterako, gogoratuko zenuke txakurra hil zen istorioaren zatia ezkerreko orriaren goiko aldean zegoela. Ez duzu leku zentzu hori orri izugarri luze batzuk zure ondotik pasatzen direnean. (Nahiz eta irakurketa elektronikoko gailu eta aplikazio batzuek nahiko lan ona egiten duten orrialde-bihurketak simulatzeko.)

Zergatik da garrantzitsua orriaren zentzua? Ikertzaileek frogatu dute zerbait ikasten dugunean mapa mentalak egiteko joera dugula. Orriaren mapa mental batean gertakari bat nonbait “jartzeko” gai izateak hura gogoratzen laguntzen digu.

Ahalegin mentala ere bada. Orrialde batean behera korritzeak, mugitzen ez den orrialde bat irakurtzeak baino lan mental handiagoa hartzen du. Zure begiak ez dira hitzetan bakarrik jartzen. Gainera, hitzen atzetik jarraitu behar dute behera korritzen dituzun bitarteanorrialdea.

Mary Helen Imordino-Yang Los Angeleseko Hego Kaliforniako Unibertsitateko neurozientzialaria da. Nola irakurtzen dugun aztertzen du. Zure buruak orrialde batean behera korritzen jarraitu behar duenean, dio berak, ez du baliabide asko geratzen irakurtzen ari zarena ulertzeko. Hau bereziki egia izan daiteke irakurtzen ari zaren pasartea luzea edo korapilatsua bada. Orrialde batean behera korritzen duzun bitartean, zure garunak etengabe kontuan hartu behar du hitzak zure ikuspegian kokatzea. Eta horrek zailagoa egin diezazuke aldi berean hitz horiek adierazi behar dituzten ideiak ulertzea.

Alexander-ek luzerak ere baduela garrantzia. Pasarte laburrak direnean, ikasleek pantailan irakurtzen dutena inprimatuta irakurtzean bezainbeste ulertzen dute. Baina pasarteek 500 hitz baino luzeagoak direnean, inprimatzetik gehiago ikasten dute.

Fikzioa irakurtzean, Harry Potter ipuinak adibidez, jendeak ia tabletetatik liburu inprimatuetatik bezainbeste gordetzen du ikerketek. mapodile/E+/Getty Images Plus

Generoak ere garrantzia du. Generoak irakurtzen ari zaren liburu edo artikulu motari egiten dio erreferentzia. Ikasleentzako zientzia-albisteak -n hemen dauden artikuluak ez dira fikziozkoak. Albisteak eta historiari buruzko artikuluak ez-fikziozkoak dira. Egile batek asmatutako istorioak fikziozkoak dira. Harry Potter liburuak fikziozkoak dira, adibidez. Baita Song for a Whale eta A Wrinkle in Time ere.

How We Read Now atalean, Baronek hainbat berrikusi ditu.sarean irakurtzeari buruz argitaratu den ikerketa. Ikerketa gehienek erakutsi dute jendeak hobeto ulertzen duela ez-fikzioa inprimatuta irakurtzen dutenean. Fikziozko kontuen ulermenean nola eragiten duen ez dago hain argi.

Jenae Cohnek Kaliforniako Estatuko Unibertsitatean lan egiten du, Sacramenton. Bere lana hezkuntzan teknologiaren erabileran oinarritzen da. Iragan ekainean, irakurketa digitalari buruzko liburu bat argitaratu zuen: Skim, Dive, Surface . Arazorik handiena agian ez dira pantailako hitzak izango, uste du. Beste gauza batzuk dira agertzen eta irakurtzeko eragozten dutenak. Zaila izan daiteke kontzentratzea zerbaitek minutu gutxiro eteten dizunean. Testu edo mezu elektronikoen, pop-up iragarkien eta TikTok-en eguneratzeen ping eta eraztunak aipatzen ditu. Guztiek azkar honda dezakete kontzentrazioa. Zure ulermenari gehitu nahi zaizkion estekak eta koadroak ere arazo bat izan daitezke. Lagungarri izan nahi direnean ere, batzuek irakurtzen ari zarenetik distrakzioa froga dezakete.

Dena ez da txarra

Eskolan hobeto egin nahi baduzu (eta nork ez t?), ez da tableta itzali eta liburu bat jasotzea bezain erraza. Pantailetan irakurtzeko arrazoi on ugari daude.

Pandemiak irakatsi zigun bezala, batzuetan ez dugu aukerarik. Liburutegiak eta liburu-dendak ixten direnean edo haiek bisitatzea arriskutsua denean, irakurketa digitala bizia salba daiteke. Gastua ere faktore garrantzitsua da. Liburu digitalak normalean inprimatuak baino gutxiago kostatzen diradirenak. Eta, noski, kontuan hartu behar dituzu digitalaren ingurumen abantailak. Ez da zuhaitzik behar liburu digital bat egiteko.

Dislexia duten pertsonek errazago uler dezakete irakurtzen dutena testua aurpegi mota berezi batean aurkezten denean, adibidez, hemen agertzen den Open Dyslexia. Pantailan irakurtzeko aplikazioek eta gailuek horrelako tipografietara aldatzea erraztu dezakete. Shelley Adams

Irakurketa digitalak beste abantaila batzuk ere baditu. Kasu gehienetan, pantailan irakurtzen ari zarenean letren tamaina doi dezakezu. Atzeko planoaren kolorea eta agian letra tipoa ere alda ditzakezu. Hau laguntza handia da ondo ikusten ez duten pertsonentzat. Irakurtzeko ezintasuna duten pertsonentzat ere erabilgarria da. Dislexia duten pertsonei, adibidez, sarritan errazago irakurtzen zaie materiala Open Dyslexic izeneko letra tipo batean bistaratzen denean. Ordenagailuek, tabletek eta irakurtzeko gailu digitalak, Amazonen Kindle adibidez, aukera hau eskain dezakete. Irakurle elektroniko askok tabletetan ere erabil daitezkeen aplikazioak dituzte. Horrek abantaila hauek tabletan edo telefonoan eskuratzea ahalbidetzen du.

Sarean irakurtzeak ere editoreek hiperestekak txertatzeko aukera ematen du. Hauek irakurleari puntu jakin bat ulertzen lagun dezakete, edo baita berria edo nahasia izan daitekeen termino baten definizioa ikasteko ere.

Erakarpenak kentzen badituzu, tabletan irakurtzea ia ona izan daiteke. inprimatutako irakurketa gisa, ikerketa batzuek aurkitu dute. Helena Lopes /500pxPrime/Getty Images Plus

Michelle Luhtala New Canaan-eko (Conn) eskola-liburuzaina da. Bere ikastetxeari material digitala ahalik eta ondoen erabiltzen laguntzen dio. Irakasleak ere prestatzen ditu. Luhtala ez da kezkatzen irakurketa digitalarekin. Pantailetan irakurtzeko modu asko daudela adierazi du. Eskoletan erabiltzen diren testu-liburu elektroniko eta datu-base batzuk ikastea errazten duten tresnak dituzte, ez zailagoa, esan du. Liburu elektroniko batzuek, adibidez, pasarte bat nabarmentzeko aukera ematen dute. Ondoren, ordenagailuak ozen irakurriko du. Beste tresna batzuek irakurtzen ari zaren pasarteei buruzko oharrak egiteko eta liburu bat liburutegira itzuli ondoren ohar horiek gordetzeko aukera ematen dute. Testu horietako gehienek pop-up definizioak dituzte. Esteka batzuk mapetara, gako-hitzak eta galdetegietara. Horrelako tresnek material digitala oso erabilgarria izan dezakete, bere ustez.

Zure irakurketa digitalari etekinik handiena ateratzea

Aditu guztiak bat datoz gauza batean: ez dago atzera bueltarik. Irakurketa digitala geratzeko heldu da. Beraz, etekinik handiena ateratzea merezi du.

Trukiu argi bat: arretaz irakurri behar duen edozer inprimatu. Aukera hau duzu Ikasleentzako Zientzia Albisteak irakurtzerakoan. (Artikulu bakoitzaren goialdean inprimatzeko ikono bat dago.) Baina baliteke hori beharrezkoa ez izatea. Beste gauza batzuek ere ziurtatu dezakete pantailetan irakurtzen duzuna gehien gordetzen duzula.

Garrantzitsuena, dio American Universityko Baronek, moteltzea da. Berriz ere, hau pentsamoldeari buruzkoa da. Zerbait irakurtzen duzuneangarrantzitsua, moteldu eta arreta jarri. "Digitalki irakurtzen duzunean kontzentratu zaitezke", dio. Baina ahalegina egin behar duzu. Zure buruari esatea iradokitzen du: “Ordu erdi hartuko dut eta irakurri besterik ez dut. Ez dago testu-mezurik. Ez dago Instagramen eguneratzerik". Desaktibatu jakinarazpenak telefonoan edo tabletan. Irakurtzen amaitzean bakarrik piztu itzazu berriro.

Prestaketa txiki bat egitea ere komeni da. Baronek irakurtzea kirolarekin edo musikarekin alderatzen du. «Ikusi piano-jole edo kirolari bat. Lasterketa egin edo kontzertua jo baino lehen, euren burua eremuan sartzen dira», dio. «Irakurtzeko gauza bera da. Benetan zentratu nahi duzun zerbait irakurri aurretik, sartu zonan. Pentsatu zer irakurriko duzun eta zer lortu nahi duzun hortik.”

Inprimatzeak eta digitalak bakoitzak bere abantailak dituzte. Batzuetan hobe da biak erabiltzea. SDI Productions/E+/Getty Images Plus

Irakurketari etekinik handiena ateratzeko, dio Baronek, orrialdeko hitzekin ihardun behar duzula. Horretarako teknika bikain bat oharrak egitea da. Irakurri duzunaren laburpenak idatz ditzakezu. Hitz gakoen zerrendak egin ditzakezu. Baina irakurtzen ari zarenarekin parte hartzeko modurik erabilgarrienetako bat galderak egitea da. Egilearekin eztabaidatu. Zerbaitek zentzurik ez badu, idatzi zure galdera. Geroago bilatu dezakezu erantzuna. Ados ez bazaude, idatzi zergatik. Egin kasu egokia zure ikuspuntuaren arabera.

A irakurtzen ari bazara

Gora joan