Maynard Hillek Ozeano Atlantikoa zeharkatu nahi zuela hegazkin modelo bat hegan egin nahi zuela erabaki zuenean, inork ez zuen serio hartu.

"Erabat zintzoa izateko, gehienok erotuta zegoela uste genuen", dio Dave Brownek. Modelo Aeronautika Akademiako presidentea eta Hill's-en lagun zaharra. «Ez genuen uste egin zitekeenik».

Batzuetan, zoroak izaten ausartzeak ordaintzen du. Joan den udan, Hill-en sormenetako bat Atlantikoa zeharkatu zuen lehen hegazkin modeloa bihurtu zen.

TAM-5, Ozeano Atlantikoa zeharkatu zuen hegazkin modeloa, Irlandako lurreratzean dago.

Ronan Coyne

TAM-5 izenekoa, 11 kiloko hegazkinak 1.888 milia egin zituen Kanadatik Irlandara 38 ordu eta 53 minututan. Hegazkin modelo batek inoiz egin duen distantziarik eta denborarik luzeenaren munduko errekorra ezarri zuen.

Lorpena hegaldien historiako garai sinboliko batean iritsi zen. Duela ehun urte, 1903ko abenduaren 17an, Wright anaiek airea baino astunagoa den makina hegalari batean egin zuten lehenengo hegaldi motorizatua, iraunkorra eta kontrolatua Kitty Hawk-en (NC). 12 segundo.

TAM-5en ibilbideak ere garrantzi historikoa izan zuen. Hegazkin modeloak 1919an Atlantikoa zeharkatu zuen geldiunerik gabeko lehen hegaldi tripulatuaren bide bera jarraitu zuen. Eta Amelia Earhart Ternuako gertuko leku batetik abiatu zen, zeharkatu zuen lehen emakumea izan zenean.1928an Atlantikoa.

Abuztuko irteera

Hill, 77 urte dituena, legez itsua eta gehienbat gorra, duela 10 urte hasi zuen bere proiektua. Laguntza-talde baten laguntzaz, 2002ko abuztuan egin zituen lehen hiru saiakerak. Abuztua abiatzeko garairik onena izango zela uste zuen, ekaitz gutxien egiten den hilabetea delako eta haize-baldintzak egokiak izan ohi direlako.

Hegazkinetako batek ere ez zuen 500 kilometro baino gehiago egin, Irlandarako bidearen heren bat baino gutxiago. "Guk esan bezala", dio Brownek, "Atlantikoari elikatu genien". Taldeak joan den udan bidali zuen lehen hegazkinak 700 bat kilometro egin zituen itsasoan murgildu aurretik.

20:00ak aldera. 2003ko abuztuaren 9an, Hill bosgarren saiakerara joan zen. Silver Spring-eko (Md.) bere etxetik Cape Spear-era (Ternua) bidaiatu zuen, TAM-5 airera botatzeko. Behin hegazkina aireratuta, lurrean zegoen pilotu batek urrutiko aginte bat erabili zuen hegazkina gidatzeko, 300 metroko gurutzaldiko altuerara iritsi arte. Gero, pilotu automatiko informatiko batek hartu zuen bere gain.

Hurrengo egun eta erdian, tripulazioko guztiek arnasa eutsi zioten. "Oso orratzekin geunden", dio Brownek, hegazkina lurreratzeko Irlandara joan zena.

TAM-5 hegaldian.

Urduri sentitzeko arrazoi ugari zituzten. Hegaldi-erregistroak izateko, hegazkin modelo batek 11 kilo baino gutxiago pisatu behar ditu, erregaia barne. Beraz, TAM-5 izan zuen3 litro gasolina baino gutxiago eramateko gela. Horrek esan nahi zuen hegazkinak erregai litro bakoitzeko 3.000 milia inguruko baliokidea lortu behar zuela, Brownek dioenez. Alderatuz, jet komertzial batek milia bakoitzean 3 litro erregai baino gehiago erre ditzake.

Eredua eraikitzeko erronkarik handiena, Brown-ek dioenez, TAM-5-ren motorra ozeanoa zeharkatzeko nahiko eraginkorra nola egin jakitea izan zen. . Hegazkin modelo gehienek alkoholean oinarritutako erregaiak erabiltzen dituzte. Horren ordez, Hillek Coleman farolaren erregaia erabili zuen, bere esanetan, puruagoa delako eta hobeto funtzionatzen duelako. Hegazkin eredu arrunteko motorra moldatu zuen balbulak txikiagoak eta eraginkorragoak izan daitezen.

Hegazkinak elektronika multzo ikusgarria ere eraman zuen. Hegaldian orduro, tripulaziokideek hegazkinaren kokapenari buruzko informazioa jaso ahal izan zuten ontzian zegoen Global Positioning System (GPS) gailu batetik. GPS gailua Lurraren inguruan zebilen satelite batekin komunikatuta zegoen hegazkinaren latitudea, longitudea eta abiadura zehatzak zehazteko.

Ibilbidea pilotu automatiko informatikoan programatu zen, eta horrek hegazkinaren norabidea automatikoki egokitu zuen bidean jarraitzeko. Igorgailu bat ere bazegoen ontzian, hegazkina jaurtitzeko eta lurreratzeko guneetatik 70 milia baino gutxiagora zegoenean tripulatzaileei seinaleak zuzenean bidaltzen zizkien lurrean.

Leku latzak

Dena ondo joan zen hegaldiaren bigarren eguneko 03:00ak aldera arte. Orduan, bat-batean GPS unitateak informazioa bidaltzeari utzi zion.Denek suposatu zuten okerrena; 3 ordu geroago datuak berriro sartzen hasi ziren arte. Satelitea lanpetuta egon zen pixka bat.

Orduan ere, modeloaren etorrera ez zen inoiz gauza ziurra izan. TAM-5en hegaldi plana orduko 2,2 ontza erregai erabiltzeko programatu zen. Eskifaiakideek kalkulatu zuten abiadura horretan erregaiak hegazkinari 36 eta 37 ordu arteko hegazkinaldia emango ziola. Hegazkina orduko 55 kilometro inguruko gurutzaldi-abiadurara bultzatzeko atzealdeko haize ona izatearekin kontatzen zuten. Datuak 06:00etan itzuli zirenean, baina, hegazkina orduko 42 milia baino ez zen higitzen. Dirudienez, ez zegoen batere haizerik.

TAM-5ek jada 38 ordu baino gehiago zeramatzan hegan egiten, azkenean Irlandan ikusi zenean. Brown ziur zegoen keekin ari zela. "Tripulazio osoak zeruertzean gauza ikusten zuela ikusi zuen", dio Brownek, "gero irten eta ozeanora erori".

Urrutiko aginte batekin, hegazkinaren hegaldia hartu zuen mailaka: lehenik eta behin. direkzioa, gero altitudea. 14:00etatik minutu gutxira. abuztuaren 11n, TAM-5 Mannin Bay-n, Galway-ko aukeratutako lekutik 88 metrora, seguru lurreratu zen. Pozak gora egin zuen lurra ikusteko bildutako 50 bat lagunen artean. "Erabat euforikoa izan zen iristen ikustea", dio Brownek.

Brownen emaztea Kanadan Hillekin telefonoz ari zen orduan. Bere erreakzioa are hunkigarriagoa izan zen. "Hegazkina Irlandan lurreratu zenean", dio Hillek, "nengoenhain poz-pozik nire emaztea besarkatu eta negar egin nuen.”

Ez da ezer zoragarria

Ospakizunaren erdian, Brownek modeloa kendu zuen zenbat erregai geratzen zen egiaztatzeko. 1,8 ontza besterik ez zuen aurkitu, ia ezer. Geroago, taldea konturatu zen hegaldiaren plana orduko 2,01 ontza erregai erretzeko ezarrita zegoela 2,2 erregai. Ondorioz, hegazkina gora eta behera ibili zen, baina akatsa izan zen ziurrenik arrakastaren sekretua.

Brown lanean ari zela, mutil bati beste bati esaten entzun zion: «Eredu hori ez da oso dotorea. ” Hau nahiko egia zen. TAM-5 balsa egurrez eta beira-zuntzez egina zegoen, eta plastikozko film batez estalita zegoen, edozein hegazkin modelo arrunt bezala. 74 hazbeteko luzera eta 72 hazbeteko hego-zabalera zuen, beste edozein hegazkin, modelo edo tamaina naturaleko hegaldiaren printzipio berberak erabiltzen zituen. "Bai", esan zuen beste mutilak. "Apustua dut horren ona eraiki nezakeela."

Planak erakusten dituztenak. TAM-5en neurriak eta forma.

Elkarrizketa behartu zuen Brown TAM-5-ren hegaldi errekorren garrantziaz hausnartzeko. "Geroago konturatu nintzen esangurarik garrantzitsuena ez zela lorpena bera, baizik eta beste norbaiti erronka egingo diona", dio. «Beharbada, ume horrek, edo bidean beherako helduren batek ere, hobe den bat eraikiko du, edo gorago, azkarrago, urrunago doan bat. Erronka mota hori da errekorra ezartzeaburuz.”

Hillentzat, lorpenak iraunkortasunaren ikasgai bat dauka. Jarraitu saiatzen, edozein urritasun mota dituzun ere, dio.

«Haurrek ikas dezakete askotan saiatzea eta berriro saiatzea beharrezkoa dela helburu bat lortzeko», dio Hillek. “Ez etsi! 40 urte daramatzat hegazkin modeloen erregistroetan lan egin. Helburu zehatz honek 5 urteko eraikuntza eta probak behar izan zituen, eta istripua!»

Ezin da jakitea zer ekarriko duen TAM-5-en hegaldiak. Hegazkin-eredu txiki batek ozeanoan zehar hegan egin badezake, agian, noizbait, hegazkinek kargak distantzia bera eraman ahal izango dituzte ontzian gizaki bakar bat izan gabe, Brownek dio.

Oraindik inork amestu ez dituen beste ondorio batzuk ager daitezke. dio Brownek. “Wright anaiek lehen hegaldia amaitu zutenean”, dio, “galdetu izan bazenitu horrek zer esan nahi duen etorkizunerako, ez dut uste esango zutenik egunen batean 747 batek herrialdean zehar hegan egingo zuenik. Ez zuten ilargirako hegaldirik aurreikusiko.”

Beraz, aurrera eta gora da!

Sakonago joan:

Hitz aurkikuntza: Model Atlantic Flight

Informazio gehigarria

Artikuluari buruzko galderak

TAM-5 hegazkina orain Muncieko Model Aeronautics-en Academy of Model Aviation Museum-en dago ikusgai. Ind. Ikusi

www.modelaircraft.org/museum/index.asp

.

Gora joan